…. ادامه از صفحه نخست (خانه)

…. طوریکه اولین تئودولیت نسبتا پیشرفته با نام T2 در سال 1921 بوسیله شرکت ویلد ووارد بازار شد. سپس در سال 1925تئودولیت دقیق T3 و دوربین ترازیاب N3 توسط شرکت ویلد ساخته شد. در سال 1936 ساخت T2 با کیفیت بالاتر صورت گرفت.در سال 1944 تئودولیت بسیار دقیق T4 ساخته شد.از سال 1961 اولین طولیابهای الکترونیکی با برد بلند مانند DI10 ,DI50 ساخته شد.
از دهه 1970 به بعد با ورود کامپیوتر و مدارهای الکترونیکی سیستم اپتیکی-مکانیکی، جای خود را به سیستم های اپتیکی-الکترونیکی داده وپیشرفت سریعی در این زمینه صورت گرفته است.لذا با ساخت دستگاههای دفترچه الکترونیک صحرائی و همچنین تهیه نرم افزار های ترسیم اتوماتیک ، مراحل نقشه برداری به صورت اتوماسیون انجام میشد.
به دنبال این پیشرفتها دستگاههای جند منظوره یا توتال استیشن ها برای اولین بار در سال 1977 توسط شرکت ویلد با نام TC1 در سوئیس ساخته شد که تصویر آن را در شکل روبرو میبینید.
بخش های تشکیل دهنده توتال استیشن :
1- بخش طولیاب الکترونیکی EDM و زاویه یاب الکتریکی که به آن بخش اصلی گویند و کار اندازه گیری مشاهدات را انجام میدهد.
2- بخش حافظه که کار ذخیره اطلاعات و برقراری ارتباط بین کاربر و دستگاه رابرعهده دارند.
3- بخش نرم افزار که وظیفه پردازش مشاهدات انجام شده وانجام برخی محسبات در عملیات صحرائی را شامل میشود از جمله برنامه های محاسبه مختصات نقاط ،سرشکنی پیمایش ،ترفیع و تقاطع و…

اولین توتال استیشن جهان
TC1 WILD

توتال استیشن لایکا Leica TS06

توتال TS06 لایکا را شاید در حال حاضر بتوان به عنوان بهترین توتال در دسترس و دوست داشتی نقشه بردارن نامید این توتال با کارایی و دقت بالا میتواند بسیاری از پروژه ها و امور نقسه برداری را پوشش دهد. سیستم کلاچی دقت بالا،کیبورد کامل آلفانومریک ونرم افزار های تقریبا کامل آن از مزایای این دستگاه است.
توتال 06 بر پایه خلف خود سری 800 لایکا بنا نهاده شده و علاوه بر آن دارای برنامه راه دو بعدی میباشد و دارای منوهای تصویری میباشد.
دقت عمومی دستگاههای 06 5 ثانیه میباشد ولی در دقتهای 3و2 ثانیه نیز میباشد. دارای طولیابی بدون منشور یا لیزری 400 الی 500 متر بر روی سطح با استاندارد کداک 90% بازگشت میباشند(مانند رفلکتور شیتها). اما عموما بر روی سطح با رنگ خاکستری مانند بتن تا 250 متر بیشتر طولیابی بدون منشور نمی کنند. دارای 10000 حافظه می باشد که با مجهز کردن سریهای 400 و 500 به بلوتوث و یواس بی تخلیه و انتقال داده ها با سهولت وسرعت انجام میپذیرد.

توتال TS06 لایکا R400

توتال استیشن TS02 Leica لایکا

توتال TS02 برپایه سیستم 407 لایکا بنا نهاده شده است. کیبورغیر کامل آن از امتیازات منفی این دستگاه است که بعضا نقشه برداران را کلافه میکند. دارای مدلهای لیزری و عموما در دقت 7 ثانیه تولید شده است ولی دقتهای بهتر را نیز دارا میباشد دارای 10000 بلوک حافظه می باشد ولی از نقاط ضعف آنها زمان تخلیه زیاد در صورت پر شدن پروژه ها مخصوصا از 700 نقطه به بالا میباشد که پیشنهاد میشود که در هر پروژه با نقاط کمتری ذخیره و تخلیه شوند و پروژههای اضافی پاک شوند.سیستم های کلاچی لایکا همواره مورد توجه نقشه برداران بوده وهستند که این دستگاه نیز از ان مستثنی نیست.لایکا برای بر طرف کردن سرعت انتقال داده در سری های R500 از بلوتوث و یواس بی استفاده کرده که سرعت وسهولت انتقال داده با یو اس بی بسیار عالی است.

دوربین نقشه بردرای لایکا TS02

دوربین های نقشه برداری دسته دوم موجود با گارانتی و پشتیبانی

دوربین نقشه بردرای لایکا TS02
توتال 5600 تریمبل لیزری
توتال استیشن تریمبل 3600
TRIMBLE 3605توتال تریمبل 3600
توتال استیشن 1201 لایکا
توتال لیزری 407
توتال استیشن 805 لایکا

تاریخچه شرکت تریمبل Trimble History

این شرکت توسط چارلی تریمبل و دو تن از شرکت HP در سال 1978 به عنوان یک واحد صنعتی بزرگ در Silicon Vali کالیفرنیا تاسیس شده است.

هدف کار بر روی نو آوری های تعیین موقعیت و ناوبری مانند سیستم نائبری لورن بوده است. تریمبل نقش بسزایی در تولید و فروش گیرنده های GPS غیر نظامی با کمک شرکت HP داشته است. کارکنان این شرکت در 18 کشور جهان فعالیت دارند.

اهم فعالیتهای این شرکت در زیر آمده است :

1982 آغاز تولیدات مهندسی نظیر دستگاه اندازه گیری زمینی و هیدروگرافی بر اساس تکنولوژی GPS
1984 تولید اولین دستگاه تجاری،ژئودتیک براساس تکنولوژی GPS برای اندازه گیری دقیق سرعت
1986 توسعه شرکت از طریق فروشگاههای ناوبری TAU و شروع DGPS
1990 بدست آوردن کمپانی نیوزیلند،دیتاکام برای دستیابی به تنها شرکت تخصصی GPS
1992 توسعه تکنولوژی RTK برای امور مختلف نقشه برداری
1995 ساخت اولین گیرنده کوچک تلفیقی با PC کارت و ساخت اولین سنسور GPS برای لپ تاب
1998 قراردادن اولین GPS و مخابره سلولی در یک مدار واحد
2000 بدست آوردن گروه Spectrs Precision در زمینه تولید وسایل اپتیکی و لیزری نقشه برداری
2001 تاسیس بخش نرم افزار موبایل برای سرویس مکان یابی بر پایه اینترنت
2003 سرمایه گذاری مشترک 50-50 تریمبل با نیکون در ژاپن برای تولید وفروش محصولات نقشه برداری و بدست آوردن شرکت فرانسوی MENSI در زمینه تولید اسکنر سه بعدی
2006 بدست آوردن شرکت کوانتوم استرالیا در زمینه بهینه سازی نقشه های حمل ونقل بزرگراهها
2008 بدست آوردن چند شرکت آلمانی و کانادائی برای توسعه تکنولوژی محصولاتش

توتال استیشن تریمبل 5602 DR200+

 توتال استیشن تریمبل سری 3600

مدی 3600 تریمبل در مدلهای زایسی با کیبورد کامل و غیر جدا شونده و در مدلهایی با کیبورد جدا شونده معروف به کیبورد GDM تولید شدند. دارای سیستم کلاچی و هم محور بوده که کارایی انها را بالا میبرد.از اولین لیزر ها بهره میبرند و بیش از 80 متر بدون منشور اندازه گیری نمیکنند. سریهای زایسی کیبورد کامل داشته و تقریبا بر روی نمایشگر آن تمام موارد لازم هویدا هستند ولی در سری های GDM چهار خط نمایش داده میشوند و برای اجرای برنامه ها باید کد مخصوص آن برنامه را فعال نماییم. این سری کاربران کمتری دارند. این دستگاهها در دقتهای 1.5 ثانیه الی 5 ثانیه عرضه میشدند و دقتهای خوبی را برای نقشه بردار به ارمغان می آوردند. البته کیبورهای جدیدتری مانندACU ,TCU نیز تولید شدند که برای سری های جداشونده نصب میشوند که صفحه نمایش تاچ و ویندوزی میباشند و بدین شکل کارایی بالاتری را به کاریر عرضه میکنند. برنامه های آنها با توجه به لاینسنس آنها قابل تغییر است ولی در کل برنامه های مفیدی را شامل میشوند.

توتال استیشن تریمبل 3600

تریمبل سری 5600

دوریبن نقشه بردرای سری های 5600 در واقع توتالهای ژئودیمتر سوئد هستند که پس از خریداری سهام شرکت اسپکترا پرسیژن به نام تریمبل در سوئد تولید شدند و تغییر محسوس ظاهری آنها رنگ نارنجی ژئودیمتر به زرد تریمبل بوده است. کیفیت قابل توجه ژئودیمتر در نسل بعدی نیز ساری است بطوریکه خرابی طولیاب در این سری به رویایی تبدیل شده است،سیستم موتورایز آن به کاربر امکان سیستم یکنفره را میدهد کارایی وکیفیت و دقت در این سری به وظوح دیده میشود مخصوصا بعد از اینکه کیبوردهای TCU ,ACU ویندوزی در انها بکار گرفته شد بسیار مورد پسند نقشه برداران قرار گرفت . از نکات منفی این سری (البته با توجه به سیستم های موتورایز و کیفیت ساخت آن) میتوان به سنگینی دستگاه و داشتن باتریهای اکسترنال برای بکار گیری ان در زمانهای طولانی نام برد. دقت آنها از 1 الی 5 ثانیه می باشند.دارای طولیابهای لیزری قدر تمند تا 1000 متر بوده اند که در زمان خود امری بی نظیر بوده است. متاسفانه به خاطر تحریمها نتوانست جایگاه خاص خود رادر کشورمان داشته باشد ولی باز هم مورد علاقه بسیاری از کاربران میباشد.

توتال استیشن تریمبل را اینجا بخوانید.

توتال استیشن 5602 تریمبل

تاریخچه شرکت سوکیا

شرکت سوکیا همان شاخه اصلی شرکت سوکیشا ژاپن می باشد. بعد از حدود 100 سال از تاسیس این شرکت ، هم اکنون سوکیا جزء شرکتهای مهم تولید کننده دستکاههای دقیق و با کیفیت بالای نقشه برداری می باشد.این شرکت وکارخانه آن در شهر کاناگاوا در ژاپن قرار دارد.تاریخچه این شرکت در بخشهای مختلف به شرح زیر می باشد :
1920 شروع به کار شرکت سوکیشا با ساخت دستگاههای ترانزیت در یک فروشگاه کوچک در توکیو
1940 با توقف محصولات شرکت لایتز، این شرکت وسایل سوکیشا را به بازار عرضه کرد.
1970 شرکت لایتز نمایندگی توزیع انحصاری محصولات سوکیشا را در امریکا دریافت کرد.
1980 دستیابی به شرکت لایتز و تاسیس بخشهایی از شرکت سوکیشا در اروپا و استرالیا و در نتیجه مرکز نمایندگی لایتز به شهر Overland Park در Johnson امریکا انتقال یافت.
1990 سوکیشا باجشن گرفتن 70 امین سال فعالیت خود،در سال 1992 به شرکت سوکیا تغییر نام داد.
1999 شرکت سوکیا برای تولیدات پیشرفته گیرنده های جی پی اس با شرکت نواتل کانادا در کلگری وارد معامله والحاق شد. در این معامله 51 درصد سهام از شرکت سوکیا و 49 درصد سهام از شرکت نواتل به منظور سرمایه گذاری مشترک با عنوان POINT در زمینه تولید محصولات GNSS بوده است.
2000 امتیاز وسهام شرکت سوکیا به نمایندگی امریکای شمالی در اولاته منتقل شد.
2008 خرید بیش از 90 درصد سهام سوکیا،توسط شرکت تاپکون صورت گرفت.
2009 تمدید قرارداد POINT در زمینه جی پی اس با نواتل برای 3 سال دیگر انجام شد.

مهندسین مشاور نقشه برداری آزیموت پارس

توتال سوکیا ژاپن